نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم
سرخط خبرها

انتخابات را باید به عنوان مقدمه تحول در اذهان عموم نهادینه کنیم | ۹ دی مسیر پیش روی نظام را بیمه کرد

  • کد خبر: ۲۰۲۸۹۳
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
انتخابات را باید به عنوان مقدمه تحول در اذهان عموم نهادینه کنیم | ۹ دی مسیر پیش روی نظام را بیمه کرد
استاندار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا حماسه ۹ دی را بیمه کننده مسیر انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز حماسه ۹ دی‌ماه، روز خروش ملت انقلابی ایران دربرابر فتنه‌گران و الگوی بصیرت‌افزایی برای مسئولان و مردم است؛ حماسه‌ای که با گذشت چهارده سال همچنان ابعاد ریزودرشت زیادی دارد که مرور و بررسی چندین و چندباره آن علاوه بر اینکه راهگشای مسیر پیش‌روی کشور و اصلاح خط‌مشی‌های ناصواب است، می‌تواند سنگ‌محک درستی برای حرکت جریان‌های سیاسی کشور و هر اقدام خارج از چارچوب ولایت‌مداری و انقلابیگری باشد.

درهمین‌راستا در گفت‌وگویی با یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، ابعاد حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ و حرکت خودجوش مردم ولایت‌مدار برای حفظ و صیانت از آرمان‌های نظام مقدس اسلامی را بررسی کردیم تا از نگاه فردی که مسئولیت‌های مختلف اجرایی در سطح کلان داشته، درس‌ها و پیام‌های این واقعه برای حرکت پرشتاب و بابصیرت کشور به‌سمت قله‌های پیش‌رو را واکاوی کنیم.

چهارده سال از حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ گذشت؛ حماسه‌ای که مُهر پایانی بر فتنه‌های سال ۱۳۸۸ بود. در آستانه سالروز این حماسه قرار داریم. از نقش و اثرات این حماسه بعد از گذشت چهارده سال بگویید.

تفاوت نهم دى با سایر روز‌ها را مردم رقم زدند که با یک حرکت برخاسته از بصیرت، دشمن شناسى و وقت شناسى این روز را متمایز کردند. ملت ایران شاهد بودند که اغتشاشگران در کنار همه خسارت‌هایی که به کشور وارد کردند، این بار پا را فراتر گذاشتند و به مقدسات دینی و شعایر مذهبی اهانت کردند، آن هم در عاشورای حسینی که هنوز بعد از آن واقعه سوزناک، داغ شهدای کربلا برای ما تازه است. فتنه گران به نوعی طومارشان را به دست خود درهم پیچاندند و دیدیم که چطور سیل خروشان مردم در نهم دی ماه آن حماسه را برپا کردند. باید گفت ۹ دی ۱۳۸۸ انقلاب و مسیر پیش روی نظام را بیمه کرد.

از مهم‌ترین اهداف «نفوذ»، تغییر باور‌های مردم و ایجاد انحراف در نظام و برپاکردن آشوب‌های داخلی است. بصیرت و یکپارچگی چه نقشی در خنثی کردن پروژه‌های نفوذ می‌تواند داشته باشد؟

در شرایط فتنه تشخیص دشوارتر است، البته خداى متعال حجت را همیشه تمام می‌کند و نشانه‌هایی برای مردم وجود دارد، چنان که در آن سال نیز چنین بود. دشمن با حربه نفوذ خواهان تغییر ذهنیت مردم نسبت به کارکرد‌های نظام و انقلاب اسلامی بود.  کافی است مقایسه‌ای آماری از دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها با فعالیت‌های قبل از انقلاب داشته باشید.  بدیهی است که این موضوعات دشمنان را عصبانی کرده بود، اما روشنگری مردم و حمایت بی بدیل آن‌ها از مقام ولایت، آب سردی بر پیکره فتنه گران بود. باید بدانیم نقش علماى دین در هدایت مردم، منحصر به هدایت در امور فرعى و مسائل شخصى و این‌ها نمی‌شود.

هدایت مردم در موضوعات اجتماعى و سیاسی و مسئله نظام اسلامى و وظایفى که مترتب بر این است نیز جزو همین هاست. در نهم دی ماه نیز ما شاهد چنین مقوله‌ای بودیم. ما فراموش نمی‌کنیم سخنرانی آیت ا... علم الهدی در آن سال چه تأثیرگذاری پرشوری داشت. جریان انقلابی مردم ایران نیز همیشه با بصیرت در برابر نفوذ همین گونه عمل کرده و پاسخی کوبنده به جریان‌هایی داده است که درپی رخنه در ارزش‌های انقلاب، ساختار‌های انقلابی و جامعه اسلامی هستند.

رهبر معظم انقلاب حماسه ۹ دی را به عنوان حرکت عظیم مردمی و روز میثاق مردم با ولایت دانستند. قطعا بزرگ‌ترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی مردم هستند که وقتی پای کار باشند، چنین حماسه‌هایی را رقم می‌زنند. توصیه شما به مسئولان برای تبیین این جهاد مردمی و حفظ آن چیست؟

نهم دی ماه از روز‌هایی است که باید آن را یوم ا... دانست. این روز به نوعی یک دانشگاه و آزمون برای وفاداران به انقلاب و نظام بود. باید گفت مسئولان هرسال باید به شکرانه این روز و استفاده از مقوله جهاد تبیین، دستاورد‌های انقلاب را نوبه نو نقل کنند. باید از قالب‌های نو و بیان به روز برای گفتگو با نسل جدید استفاده کرد. رهبر معظم انقلاب درباره نهم دی ماه فرمودند: «مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند.

نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه گران زد. این کار را خود مردم کردند. این حرکت یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه این است که این مردم بیدارند، هشیارند.» برای تبیین این حرکت مردمی نیز باید از همین جوش وخروش مردم بهره گرفت. واقعیت آن است که ما باید تسهیلگر باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، مردم خودشان با آن نیروی عظیم به میدان تبیین خواهند آمد، تشکل‌های مردمی نقش بی بدیل خود را در این موضوع ایفا می‌کنند و حق کار ادا می‌شود.

برای ضرورت تبیین این جهاد مردمی و حفظ آن از سوی مسئولان، چطور برای نسل جوان امروز این بصیرت افزایی را باید تبیین کرد؟

نسل جوان و نوجوان امروزی که الان به سن رأی دهی، مشارکت اجتماعی و بلوغ سیاسی رسیده، اما از طرفی از همان دوران کودکی درگیر و شاهد برخی فتنه‌ها بوده، این نسل دیده است که برخی بزرگان انقلاب در جریان فتنه‌ها از نظام فاصله گرفته اند و تناقض‌هایی دیده است.

این نسل خواسته‌ها و انتظارات و دنیای متفاوتی با دهه پنجاهی‌ها و دهه شصتی‌ها دارد و از طرفی، پروژه‌های انحرافی دشمن با هدف قراردادن همین نسل جدید کلید می‌خورد. نمونه آن را در اغتشاشات سال گذشته شاهد بودیم. این مبحث را تبیین کنید.
هنگامی که امام (ره) از نوفل لوشاتو به کشور عزیمت کردند و با استقبال میلیونی مردم ایران وارد میهن شدند، شاهد حضور افرادی در گرداگرد ایشان بودیم که از روز‌های اول روحیه انقلابی در خود نشان می‌دادند.

افرادی مانند قطب زاده، بنی صدر و رجوی در آغازین روز‌های انقلاب در جریانات حضور داشتند، اما رفته رفته به علت نبود بصیرت و درک شخصیت والای امام (ره) و جایگاه بزرگ انقلاب اسلامی از مسیر خارج شدند که ثمره آن،  به شهادت رسیدن چهره‌های بزرگ انقلاب، هزاران شهید ترور، دفاع مقدس و... بود.

باید گفت نسل جوان باید تاریخ سیاسی انقلاب را از آغازین روز‌ها مطالعه کند و آزادانه با مراجعه به کتب تاریخی و آرشیو‌های موضوعی، دوران انقلاب را فرابگیرد. از طرفی، امروز ضرورت دارد تا حوادث تلخ دوران انقلاب اسلامی و توطئه نفوذی‌ها را به صورت فراگیر بازخوانی کنیم تا جوانان ما با این گذر‌های تاریخی آشنا شوند.

تاریخ اسلام و انقلاب سراسر درس‌ها و عبرت‌هایی است که اکنون بیش از هر زمان دیگر مرور آن برای ما و نسل امروز ضرورت دارد. رهبر معظم انقلاب از جهاد تبیین گفته اند، آن هم تبیین هنرمندانه. نهاد‌های فرهنگی، تشکل‌های دغدغه‌مند و گروه‌های مردمی و جهادی امروز همچون همه ما وظیفه سنگینی بر دوش دارند. تبیین هنرمندانه ۹دی مأموریت امروز همه ماست و برای این هدف باید همه ظرفیت‌ها را بسیج کنیم.

در واکاوی عملکرد مسئولان و بحث ۹ دی، آفتی که متأسفانه دیده می‌شود، شعارزدگی و نمادین کردن این حماسه به جای دیده شدن بصیرت در کارنامه و عملکرد آن هاست. آسیب شناسی شما از رفتار‌های این گونه مسئولان و توصیه هایتان چیست؟

خاصیت نهم دی ماه این بود که یاران انقلاب و وفاداران به ولایت فقیه مشخص شدند. این حلقه نشئت گرفته از میلیون‌ها ایرانی متشکل از زن و مرد و پیر و جوان بود که در میدان و برای پاسداشت از ارزش‌ها به ندای رهبر خود لبیک گفتند. پس مسئولانی که از این روز به شکل نمادین یاد می‌کنند، باید بدانند که مردم در بزنگاه‌های حساس، همراه انقلاب اسلامی هستند.

دشمنان غیر از معیشت و اقتصاد، افکار مردم را نیز هدف قرار داده اند؛ از این زاویه برای مقابله با آن‌ها علاوه بر تولید اقتصادی که خود یک جهاد است، باید تفکر تولید کرد، یعنی تولید فرهنگی و تولید اندیشه در مقابله با تحریف و نفوذ بسیار مهم است. جبهه فرهنگی را باید با تولید فرهنگی و فکری سروسامان داد، نه با شعار‌های نمادین و کار‌های سطحی.

در ادامه این بحث، حتی انحرافاتی مانند «تحریم انتخابات» یا سوق دادن مردم به ناامیدی و زمینه سازی برای شرکت نکردن مردم در انتخابات را، چهره‌ای دیگر از فتنه می‌توان دانست که قطعا با «روشنگری و بصیرت افزایی» می‌توان مانع از اهداف پشت پرده شد. درباره این موارد که چهره دیگری از هزارچهره فتنه است، نظرتان را بفرمایید.

مشارکت ۴۰میلیون نفری در انتخابات سال ۱۳۸۸ یک رکورد بزرگ در جریان حضور مردم پای صندوق‌های رأی بود و این موجب شده بود رسانه‌های بین المللی انگشت به دهان بمانند؛ اما به جای پرداخت این موضوع، آقایان شکست خورده در انتخابات که اقبال و رأی آن‌ها مشخص بود، با تحریم انتخابات و دعوت به آشوب، خسارت‌های بسیاری به کشور وارد کردند.

خاصیت بصیرت افزایی این است که دوست و دشمن و خودی و غیرخودی را از هم مشخص می‌کند. بنابراین، در چنین حوادثی مشخص شد که چه افرادی سر سفره دیگران بودند. ما اگر طرف دار تحول هستیم، باید انتخابات را به عنوان مقدمه تحول به درستی جا بیندازیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «اگر می‌خواهید به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کنید، راهش سرکارآوردن کسانی است که با شما هم جهت هستند که این مسئله نیز فقط با انتخابات محقق می‌شود.» امروز باید با استدلال، تبیین و سلاح فکر و اندیشه به کارزار شبهه افکنی‌ها رفت.

فراموش نکنیم در این جنگ شناختی رسانه‌ها میدان داری می‌کنند و ما نیز باید از همین نقطه مسئله را مدیریت کنیم. غنای اندیشه انقلاب اسلامی به اندازه کافی برای پاسخ به این حرف‌ها درون مایه دارد و مهم این است که هنرمندانه از این شالوده‌های فکری استفاده کنیم و به زبان امروز با نسل کنونی گفتگو کنیم.

استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، از طرفی با ارسال پیام‌های خصوصی خواهان گفتگو و عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی هستند، اما به محض اینکه اتفاقاتی مثل فتنه ۷۷ و ۸۸ رخ می‌دهد، سریع از فتنه گران حمایت می‌کنند. تحلیل شما از این تناقض رفتاری آن‌ها چیست؟

درخت نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت منویات و فرامین رهبر معظم انقلاب، هر سال توانمندتر و تنومندتر از سال قبل می‌شود. قشر دانشگاهی ما، فعالیت‌های دانش بنیان ما، صنایع، پیشرفت‌های علمی و فرهنگی، صنعت نظامی، عرصه تجارت، اقتصاد، صادرات، تأثیرگذاری در منطقه، همه و همه باعث شده است استکبار جهانی و آمریکا بداند ایران اسلامی مهارنشدنی است و چاره‌ای به جز گفتگو و برقراری ارتباط با این کشور برای آن‌ها وجود ندارد؛ اما وقتی مباحثی از این دست مثل فتنه۷۷ و ۸۸ رخ می‌دهد، آن گاه می‌خواهند با آشوب و درگیری، این کشور را از دایره خود خارج کنند.

دشمنی آمریکا با مردم سالاری و حتی ملی گرایی روشن است. ماجرای تاریخی مصدق نشانه دشمنی آمریکا با ایران مستقل است. پیش از این هم عرض کردم کافی است تاریخ را مرور کنیم. در جای جای آن تناقض رفتاری و گفتاری آمریکا به نمایش درآمده است. من به ماجرای مصدق اشاره کردم، چون خودشان دراین باره اعتراف کرده اند. عقلانیت انقلاب اسلامی مواجهه عمیقی با تفکر آمریکایی دارد.

در دیدگاه امام خمینی (ره) آمریکاشناسی، همان دشمن شناسی تأکیدشده در دین مبین اسلام است. امام خمینی (ره) آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند؛ نام گذاری‌ای که کارکرد جهانی هم پیدا کرد. مفهوم سازی از آمریکا با عنوان شیطان بزرگ امروز به باوری تبدیل شده است که در سایر ملت‌ها نیز ظهور و بروز آن را مشاهده می‌کنید.

سیاست مداران آمریکایی به صراحت گفته اند که دنبال بی ثباتی در منطقه غرب آسیا هستند که نمونه اش وضعیت کشور‌های عراق، سوریه و لبنان است. هرازگاهی هم تلاش می‌کنند این بی ثباتی‌ها به ایران تسری پیدا کند. به نظر جناب عالی چه چیزی باعث می‌شود که هم برخی از عوام و هم گروهی از خواص ما این نقشه دشمن را متوجه نشوند و حتی بدتر از آن گاهی خودشان پیاده نظام دشمن در فتنه‌ها باشند؟

به نظرم این یک قاعده کلی نیست. هم مردم و هم خواص در جای جای انقلاب اسلامی ثابت کرده اند هشیارند، اما طمع و نفوذ آمریکا زمانی که با بی بصیرتی گره می‌خورد، در جا‌هایی اثراتی می‌گذارد که سؤال شما در آن مصداق پیدا می‌کند. تحرکات آن‌ها را در دوران حضور امام راحل، دفاع مقدس و سال‌های اخیر مشاهده کردیم. این افراد با برقراری ژست روشن فکری فکر می‌کنند که راه حل تعامل با آمریکا، گفت وگوست، اما شاهدیم هرجایی که این کشور جهان خوار به آن پا گذاشته، ویرانی و نابودی به دنبال داشته است. چارچوب فکری امامین انقلاب بهترین راه شناخت دشمن است. این بزرگواران بهترین تبیین کننده نیز هستند. در نتیجه باید پای درس دشمن شناسی آنان نشست و بازهم تأکید می‌کنم باید هنرمندانه آن تفکر را برای امروز روایت کرد.

همین ۹دی که درباره آن صحبت می‌کنیم، یک حرکت مردمی بود یا حرکتی از سوی خواص؟ گاهی حتی مردم هستند که در جنگ شناختی به خواص تلنگر می‌زنند. شرایط فتنه شرایط غبارآلودی است که مسیر در آن با تلاش مردم و خواص روشن می‌شود. بنابراین، با تکیه بر عمق یافتن همان دشمن شناسی برخاسته از تفکر امامین انقلاب می‌توان انقلاب اسلامی را در برابر این آسیب بیمه کرد.

حضور مردم در راهپیمایی ها، تشییع باشکوه حاج‌قاسم، حضور‌های میلیونی در مناسک مذهبی، همدلی و کنارهم بودن در ماجرایی مثل کرونا، جنس و ماهیت اصلی مردم ایران را نشان می‌دهد که با وجود آنکه در برخی امور باهم اختلاف دارند، اتحاد و هم بستگی خودشان را در بزنگاه‌ها حفظ می‌کنند. تحلیل شما از خطا‌های محاسباتی و مکرر دشمن در فتنه سازی‌ها چیست؟ در چه صورت ممکن است تلاش‌های دشمن به نتیجه برسد؟

دشمن در همه این موضوعات شکست خورد و اتحاد مردم را به چشم دید. به عنوان مثال چهار سال پیش، پس از شهادت سردار دل ها، آن جمعیتی که به میدان آمد و آن تشییع باشکوه، به شکل گویا نشان داد که این ملت برای قهرمانان ملی خود، ارزش ها، جان فشانی‌ها و خدمتگزاران بی ادعایش، سر تعظیم فرود می‌آورد.

دشمن از حفره وحدت شکنی نفوذ خواهد کرد. طبیعی است که ما در جامعه اختلاف نظر، سلیقه یا اندیشه داشته باشیم، اما همه حوادث پس از انقلاب اسلامی ثابت کرده است زمانی دشمن امیدوار می‌شود که این اختلاف نظر‌ها به وحدت شکنی منجر شود. دشمن به این نقطه طمع دارد.

البته بار‌ها نیز به آن‌ها ثابت شده است گروه‌ها بر سر اساس انقلاب اسلامی ثابت قدم هستند و این اشتباه محاسباتی آنان با وجود رهبری روشنگرانه مصداق خوردن «تیر به سنگ» شده است، اما آنچه باید بر آن تأکید کنیم، حفظ وحدت جریان ها، گروه‌ها و جبهه‌های فکری، اجتماعی و سیاسی حول محور انقلاب اسلامی است.

در قضیه فتنه‌های گذشته دیدیم آنجایی که اصل نظام و باور‌های مردم نشانه گرفته شد، همین مردم به میدان آمدند و کار را تمام کردند. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد که گاهی بعضی خواص از توده مردم عقب می‌افتند و صحنه را خالی می‌کنند؟

برای پاسخ این سؤال هم خودم و هم شما را به مرور دوباره سخنرانی رهبر معظم انقلاب درباره خواص و عوام توصیه می‌کنم. آنجا رهبر معظم انقلاب به خواص طرف دار حق هم هشدار می‌دهند، چه برسد به خواص طرف دار باطل. از دنیاطلبی به عنوان پاشنه آشیل خواص طرف دار حق نام می‌برند. واقعیت آن است کسانی که در مقابل با دنیا، زندگی، مقام، شهوت، پول، لذت، نام و متاع این چنینی دست وپایشان شل می‌شود و مجذوب می‌شوند، وقتی پای تکلیفِ سخت به میان بیاید، به سختی می‌توانند دست بردارند و لغزش‌ها از اینجا پیش می‌آید.

مرور اوضاع خواص زمان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و آنچه بر ائمه و شیعیان در آن دوره گذشت، درس عبرتی برای خواص امروز جامعه است. شهید عزیز سلیمانی گفت که نسبت شما با، ولی فقیه در عاقبت به خیری شما تأثیرگذار است. به حق که حرف دقیق و عمیقی است. برگردیم و ببینیم این چهار دهه انقلاب اسلامی چطور این حرف را به ما اثبات می‌کند.

در ماجرای فتنه‌های این سال ها، برخی معتقدند که گذشته، گذشته است و نباید هرسال این موضوعات نو و بررسی شود، به ویژه اینکه برخی خواص در فتنه ۸۸ نمره قبولی نگرفتند. بنابراین، حتی عده‌ای مباحثی همچون جذب حداکثری و پرهیز از ایجاد اختلافات را بهانه می‌کنند و تحلیل فتنه‌ها را در سالگرد آن‌ها ضروری نمی‌دانند. از نظر شما این حرف تا چه میزان درست است؟

اگر بنا بود که گذشته فراموش شود، باید حماسه عاشورای حسینی و وقایع دوران پیامبر (ص) نیز به فراموشی سپرده شود. باید گفت چنین افرادی همواره به دنبال فراموشی عبرت‌ها هستند و خواهان فعالیت در لحظه به دور از اندیشه و تفکرند. بنابراین، باید دانست حوادث و وقایعی که در گذشته رخ داده است، درس‌های فراوانی دارد که آیندگان باید از آن‌ها عبرت بگیرند.

جذب حداکثری در جای خودش و با رعایت ظرافت هایش مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، ولی نباید از تعابیر سوءاستفاده کرد. اینکه آغوش انقلاب برای بازگشت باز است، یک اصل است، ولی اینکه خطای نابخشودنی و هزینه زا برای انقلاب را نباید فراموش کرد نیز یک حقیقت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->